Supernytt

Gode råd mot flyskrekk

Er du redd for å fly? Det har du liten grunn til å være.

For hvis man sammenligner det å fly med bilkjøring, så er det faktisk mye tryggere å fly. Det sier Maj Back, kognitiv terapeut.  Sammen med en pilot holder hun jevnlig kurs for barn som er redde for å fly.

Smarte tanker og ikke-smarte tanker

Man kan bestemme seg for å tenke smarte tanker når man skal fly. Da vil man bli mindre redd, sier Maj. Smarte tanker er at man tenker mye på det man gleder seg til på turen. For eksempel at du skal treffe familie eller venner. Eller at du skal bade eller gjøre noe annet du liker. Fokuser på det som er bra! Her gir Maj deg flere tips:

Smarte tanker: Maj Back holder kurs for barn som har flyskrekk. Hun sier at man kan få redselen til å forsvinne ved å tenke smarte tanker. Fokuser på hyggelige ting! Foto: Privat

Smarte tanker: Maj Back holder kurs for barn som har flyskrekk. Hun sier at man kan få redselen til å forsvinne ved å tenke smarte tanker. Fokuser på hyggelige ting! Foto: Privat

  • Ta med tegneserier, tegnesaker, filmer på ipad eller noe annet du kan bruke tid på når du flyr. 
  • Du kan snakke med kapteinen eller de andre som jobber på flyet. De er veldig flinke til å snakke med barn som er redde for å fly. Husk at de som jobber på flyet er veldig flinke i jobben sin. De vet godt hva de gjør. De vil jo også komme trygt fram eller trygt hjem.
  • Husk at det er ikke farlig å være litt redd. Tør å kjenne litt på ubehaget når du går på flyet. Når du setter deg ned og tenker smarte tanker, vil redselen bli mindre. Du vil også føle deg tryggere jo mer du flyr.

Hvis du tenker tanker som ikke er smarte (at du tenker på alt som kan gå galt), da blir kroppen din enda mer redd. Du kan skjelve eller bli kvalm.

Kroppen din reagerer på det du tenker på, så derfor er det mye bedre å tenke smarte tanker der du fokuserer på gode tanker og det du gleder deg til, forklarer Maj.

Vi fant dessverre ingen artikler, kanskje du finner noe du liker på forsiden?

Del din mening!