Supernytt

Skoledagbok er verst på reklame

Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press, deler hvert år ut en "versting" pris til en reklame- eller medieaktør som de mener at får unge til å føle seg verst.

I år er det Elevkalenderen som har "vunnet". Dette ble stemt frem på Press sine egne nettsider.

– Det er veldig mye reklame i disse elevkalenderne, både på forsiden og i selve innholdet, sier Press' leder Andrea Sjøvoll.

Hun mener at skoler bør være et fristed for reklame, altså at ungdommer bør slippe å tenke på reklame mens de er på skolen.

– Kalenderen gjør at skolen blir nok et sted hvor ungdom møter et reklamepress som vi vet påvirker dem, sier Press-lederen.

De som lager skoledagboken mener at elevene uansett får mye reklame i hverdagen, for eksempel fra internett.

– Det er ikke slik at skolen er en fullstendig boble fra resten av samfunnet. Elevene har for eksempel internett, hvor de utsettes for reklame, sier Torstein Solheim.

Han sier at det vil bli ny elevkalender til høsten, til tross for denne prisen.

– Dette er ikke en stor stygg ulv, men et hjelpemiddel for elever i den videregående skole, avslutter han.

 

Denne artikkelen er hentet fra nrk.no, og er skrevet av Ola Nymo Trulsen.

Elevkalenderen
  • Gratis kalenderbok, med mye reklame
  • Inneholder mange kuponger til forskjellige forretninger
  • Deles ut til elever ved videregående skoler i Norge
  • Ifjor ble det delt ut ca. 173 000 eksemplarer

Vi fant dessverre ingen artikler, kanskje du finner noe du liker på forsiden?

Del din mening!