Supernytt
Prisen Gullbarbie går til noen som bidrar til at barn og unge får dårlig selvtillit.

– Denne gullbarbien vil man ikke ha

Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press, er lei av at enkelte i media og i reklamebransjen får barn og unge til å føle seg dårlig.

Derfor deler de ut en gullbarbie til de som er best til å få unge til å føle seg verst.

Prisen "Årets Gullbarbie" er egentlig ikke en bra pris å få.

– Nei, det er det ikke, forteller leder i Press, Karoline Steen Nylander.

Hun forteller at det hvert år nomineres noen i media eller reklamebransjen som bruker modeller eller bilder som får barn og unge til å føle seg mindre bra.

– Viser bare én måte å se perfekt ut

De tre som er nominert til årets pris er solariumskjeden Brun og Blid, avisa Dagbladet og butikken Proteinfabrikken.

–  Brun og Blid har reklameplakater overalt rundt omkring som er svære, både på busser, trikker og bussholdeplasser. Og de viser bare fram én måte å se perfekt ut på, forteller Karoline.

Hvis man bare ser bilder av tynne, blonde og solbrune personer med plettfri hud, kan barn tro at det er feil å se annerledes ut, mener Press.

– Over tid kan man få et inntrykk av at jeg ikke ser helt riktig ut, sier 11 år gamle Elisabeth Gwendoline Musk.

– Kan bli påvirket av saker om trening

Dagbladet får kritikk fordi de ofte har avisforsider med oppskrifter på hvordan man skal bli sterkere eller tynnere, og at barn har lett for å se disse avisene.

– Man kan jo bli veldig påvirket av sånne reklamer om man ser mye trening og sånn, sier 12 år gamle Amadeus Lind.

 

Hva tenker du? Lar du deg påvirke av reklame i aviser og på plakater? Og hvordan kan det bli bedre?

  • Gullbarbien deles ut hvert år
  • Redd Barna Ungdom, Press, deler ut prisen
  • Prisen går til «de som er best på å få ungdom til å føle seg verst»
  • Press mener mye reklame viser fram skjønnhetsidealer som viser bare én måte å se ut på
  • Ungdom kan selv være med på å stemme fram hvem de mener er verst
  • Målet er at de som lager reklame skal bli flinkere til å vise fram ulike skjønnhetsidealer, altså ulike måter å se bra ut på, og at barn og unge ikke skal føle press fra reklame og media til å være annerledes enn de er

Vi fant dessverre ingen artikler, kanskje du finner noe du liker på forsiden?

Del din mening!