Supernytt

Redd? Tenk grønne tanker!

Det kan være lett å bli redd når det skjer terror. Men det finnes en måte å styre dine egne tanker på slik at du blir rolig.

Røde tanker er negative og vonde tanker. For eksempel "Det er mange slemme mennesker over alt", "Jeg tør ikke å fly, det kan komme et terrorangrep.

Grønne tanker er positive og hjelper deg: "Politiet passer godt på, jeg går på trening og har det moro", "Jeg vil heller spise is med vennene mine enn å bekymre meg".

STYRE EGNE TANKER: Du kan lære deg selv å tenke på en måte som gjør at du ikke blir redd
Foto: NRK / Montasje

Det kan være lurt å øve på å tenke grønne tanker når man blir redd eller engstelig, sier Solfrid Raknes. Gjenta dem igjen og igjen. Hun er psykolog og kan mye om tanker. 

Hun har også laget en hjelpehånd man kan fylle ut, som hjelper deg til å tenke de riktige tankene (se nederst). Barn og unge kan hjelpe seg selv ved å øve på å gi mer plass til de grønne tankene, sier Raknes.

Teknikken kan brukes i mange situasjoner. For eksempel når du gruer deg til å holde presentasjon for klassen, hvis du er i konflikt med venner, eller hvis du sliter fordi foreldrene dine skal skilles.

Hjelpehånden finnes også som gratis app til iPad, og man kan ta et gratis digitalkurs.

HJELP DEG SELV: Fyll ut hjelpehånden og les gjennom det du har skrevet. Det kan være til god hjelp i mange situasjoner.
Foto: Solfrid Raknes

Vi fant dessverre ingen artikler, kanskje du finner noe du liker på forsiden?

Del din mening!